”Vi kan inte bestämma vilka som ska komma”

Det finns så många som vi tror att vi skulle kunna nå med vår verksamhet men de kommer aldrig på våra aktiviteter. Vi fattar inte vad vi ska göra. Hjälp!

Ert ansvar att nå målgruppen
Att vilja nå fler i sin potentiella målgrupp är väldigt bra. Det betyder att ni måste göra saker som ni inte gjort förut i er kommunikation. Hade det ni gör funkat hade de redan varit med. Det är ni som organisation som måste förändras och det finns inga ursäkter för att inte göra en sån förändring. Här kommer våra bästa tips om vad ni kan göra för att nå fler i er potentiella målgrupp.

  • Kolla kanalerna! Var finns er målgrupp? Hänger de på en fritidsgård, på Snapchat eller Soundcloud? Ni måste finnas på samma ställe som de gör. Besök fritidsgården, berätta vad ni gör och sätt upp en affisch om er verksamhet. Hitta ett kul sätt att visa upp er organisation som lägger upp på Snapchat. Gör en bra podd som ni lägger upp på Soundcloud. Följ folk ur er målgrupp så att de kan hitta er och följa er tillbaka.

  • Spegla målgruppen! Om en inte känner igen sig i er kommunikation finns risken att en inte känner sig välkommen. Därför är det viktigt att spegla målgruppen i er kommunikation. Skriv på ett sätt som funkar för dem. Visa bilder som de kan känna igen sig i. Skriva ut att nya deltagare är extra välkomna.

  • Jobba uppsökande! Om ni vet var er målgrupp finns och vilka det är som ni saknar, vänta inte på att de ska höra av sig till er utan hör av er direkt till dem. Ibland kan ett personligt mail, ett vykort eller ett Facebook-meddelande vara den push som någon behöver för att känna sig extra välkommen och vilja komma på era aktiviteter.

  • tips från proffset!

    – Jämlikhetseffekten är MAKE EQUALS metod där vi visar verksamheter som vet att de vill jobba jämlikt och inkluderande hur de kan göra det. Jämlikhetseffekten består av åtta steg, som lotsar verksamheter från värdegrundsarbetet till att långsiktigt integrera insatserna i den ordinarie verksamheten. Ledorden för Jämlikhetseffekten är praktiskt och konkret. Fokus ligger på lösningar och strategier för att åstadkomma förändring. Läs mer HÄR Och HÄR kan ni testa er organisation, säger Ida Östensson som är grundare och ordförande för Make Equal.
  • Gör särskilda event! Ibland kan det vara väldigt läskigt att komma som ny på en möte eller en aktivitet där alla andra redan har varit massa gånger. Därför kan det kännas lättare att komma på ett möte eller en aktivitet där en vet att alla är nya.

  • Testa många saker! Sällan finns det en enskild grej som gör att ni lyckas, så ni måste testa många olika saker. Testa också samma saker flera gånger - bara för att det kanske inte funkar första gången betyder det inte att det inte kommer funka alls.

Hör av er till de som ni vill ska komma